---

id: psykos_och_de_andra
title: Psykos och de andra
type: reflection
status: active
importance: high

timeline:

* framtida_berattare
* retrospektiv_fran_2100_talet
* efter_ghana

themes:

* psykiatri
* normalitet
* avvikelse
* inkludering
* medvetande
* de_andra
* samhalle
* diagnostik
* funktionalitet

motifs:

* de_andra
* rosterna
* arlighet
* blaogdhet
* bortglomt_namn
* inkludering
* samhallsstrukturer

characters:

* protagonisten
* framtida_berattaren

related_fragments:

* mannen_pa_stranden_ghana
* gatan
* rorelsen
* upplosning
* skeppets_buk
* sjalvets_karna

functions:

* introducerar_framtida_berattarrrost
* problematiserar_psykiatrins_historia
* etablerar_temat_de_andra
* kopplar_individ_till_samhallsstruktur
* utforskar_gransen_mellan_avvikelse_och_arlighet

style:

* filosofisk
* retrospektiv
* framtidshistorisk
* essäistisk
* lågmäld

symbols:
de_andra:
meaning:
- samhallet
- normaliteten
- gemenskapen
- den_okanda_majoriteten

rosterna:
meaning:
- behovet_av_tillhorighet
- inre_dialog
- samhallets_eko

bortglomt_namn:
meaning:
- identitetsupplosning
- social_exkludering
- forlust_av_plats_i_varlden

codex_notes: >
This fragment should read as a future historian or philosopher looking back
on early 21st century psychiatry. Avoid polemics. Maintain ambiguity.
The focus is not whether psychiatry was right or wrong, but how societies
understood difference, suffering and belonging. Preserve the recurring
question: "Var är de andra någonstans?"
---------------------------------------

För hundra år sedan hade vi fortfarande för vana att behandla det psykotiska tillståndet som någonting relativt absolut. Många andra psykiatriska tillstånd hade redan börjat förstås som dimensioner snarare än kategorier. Diagnoser som tidigare betraktats som tydligt avgränsade kom att beskrivas som spektrum, där funktionalitet och sammanhang ofta visade sig vara minst lika betydelsefulla som själva symptomen.

Just det psykotiska tillståndet förblev länge ett undantag.

Det fanns naturligtvis goda skäl. Människor kunde lida svårt. De kunde förlora orienteringen i världen. De kunde bli rädda. Ibland farliga. Men i efterhand framstår det som märkligt hur ofta samhällets svar blev isolering från just de strukturer som många saknade mest.

När han senare såg tillbaka på mitten av seklet tänkte han ofta på detta.

Han hade aldrig riktigt förstått reglerna.

Inte de sociala reglerna.
Inte de outtalade.

Det fanns en mycket tunn gräns mellan ärlighet och blåögdhet. Mellan att öppet beskriva ett avvikande sinnestillstånd och att få konsekvenser som ingen egentligen avsett.

De andra.

Han återkom ständigt till de andra.

Var är de andra någonstans?

Hur gör de andra?

Han visste inte själv vad han menade. Frågan återkom ändå som ett mantra genom åren.

Samtidigt tröstade han sig.

Vi lämnar ingen bakom oss.

Vi lämnar ingen bakom.

Ibland hörde han nästan rösterna svara från någon avlägsen plats i medvetandet.

Vi hjälper honom.

Han den där.

... protagonistens bortglömda namn ...

Och för ett ögonblick kändes det som om någon fortfarande visste vem han var.

← Tillbaka till Library of Fragments